Nedeľné zamyslenia na mesiac Február 25

02.02.2025

DAROVAŤ SA BOHU

Nedeľa Obetovania Pána – 2. 2. 2025

Súradnice Božieho slova: Malachiáš 3,1-4; Žalm 24; Hebrejom 2,14-18; Lk 2,22-40.

Uvedenie do Božieho slova: Najstaršia správa o sviatku je zo 4. storočia, kde španielska pútnička Atheria Akvitánska popisuje, čo zažila v Jeruzaleme: "Na 40. deň po Zjavení Pána sa koná procesia na miesto zmŕtvychvstania Pána, kde všetci kňazi a biskup kážu a potom sa koná eucharistia..." Sviatok mal niekoľko pomenovaní: "Predstavenie Pána v chráme", "Očisťovania P. Márie", "Obetovanie Pána". Je to sviatok Krista, ktorý je našim svetlom (hromničné sviece) a je sťaby "premostením" vianočného a veľkonočného obdobia".

Základná téma: Simeonov chválospev "Nunc dimittis..." (teraz prepusť Pane svojho služobníka v pokoji, lebo moje oči uvideli Tvoju spásu...) sa modlíme v breviári úplne pred spaním. Je sťaby "poslednou modlitbou človeka" pred odchodom do večnosti.


POROZUMIEŤ BOŽIEMU POZVANIU

5. nedeľa v období cez rok – 9. 2. 2025

Súradnice Božieho slova: Iz 6,1-8; Žalm 138; 1Kor 15,1-11; Lk 5,1-11.

Uvedenie do Božieho slova: Hlavnou témou, ktorá nám dáva možnosť pochopiť, že niektorí ľudia idú za Pánom, je táto schéma: (1) človek dostáva (v istom zmysle) Božie zjavenie, (2) zároveň sa ten istý človek cíti hriešny, nedostatočný, nehodný, (3) Pán ho očisťuje a robí spôsobilým, (4) a človek napokon Pána poslúchne a ide.

"Hľa, tu som, pošli mňa", povedal Izaiáš Bohu. Pavol vypočítava Korinťanom komu všetkému sa zjavil Ježiš po svojom zmŕtvychvstaní (2. čítanie). "Pane, odíď odo mňa, lebo som človek hriešny", povedal Peter. "Neboj sa, odteraz budeš loviť ľudí", odpovedal mu Ježiš.

Základná téma: Mám vôbec úsilie porozumieť pozvaniu, ktoré mi adresuje Pán? Mám úsilie porozumieť pozvaniu, ktorému sa usilujú žiť kňazi a rehoľníci i laickí veriaci?


BLAHOSLAVENÍ A BEDÁKAJÚCI

6. nedeľa v cezročnom období – 16. 2. 2025

Súradnice Božieho slova: Jeremiáš 17,5-8; Žalm 1; 1Kor 15,12.16-20; Lk 6,17.20-26.

Uvedenie do Božieho slova: Koniec dobrý, všetko dobré! Lukášove blahoslavenstvá sú programovou Ježišovou rečou na "potom", nie "nateraz". To "potom" obracia veci "naopak". Skrátka, koniec dobrý, všetko dobré!

My si myslíme, že začiatok musí byť dobrý, priebeh života musí byť dobrý. "Byť na strane Boha, nemusí znamenať úspešný život", povedal Ratzinger/Benedikt XVI. Vo verejnom živote sa často hovorí, že "musíme byť na správnej strane dejín". Čo to je? Pre kresťana je tento život putovaním do večnosti, príprava na stretnutie s Pánom. Preto "koniec dobrý", znamená pre nás aj "dobrý nový začiatok s Pánom". Aby sme boli blahoslavenými, nie bedákajúcimi.

Základná téma: Pochopili sme Ježišov životný program? Lebo je pre nás.


LÁSKA, NIE TOLERANCIA

7. nedeľa v cezročnom období – 23. 2. 2025

Súradnice Božieho slova: 1Sam 26,2.7-9.12-13.22-23; Ž 103; 1Kor 15,45-49; Lk 6,27-38.

Uvedenie do Božieho slova: "Milovať, nie tolerovať. Tolerancia nie je čnosť", tvrdí arcibiskup Chaput. "Milujte aj svojich nepriateľov", "Buďte milosrdní", "Odpúšťajte" hlása Ježiš v celej radikálnosti. Prvé čítanie dáva príklad ako Dávid miluje Saula, ktorý ho chce zabiť. V druhom čítaní Pavol učí, že niečo je pozemské a iné duchovné, nebeské. Som presvedčený, že "milovať je nebeské", "tolerovať pozemské".

Základná téma: Kresťanstvo musí byť úsilím po radikálnosti, lebo inak stráca chuť. 



BIBLICKÉ POSTAVY: SIMEON, PRÍKLAD KRESŤANSKÝCH SENIOROV

"Nunc dimmittis... Teraz prepusť, Pane, svojho služobníka v pokoji, lebo moje oči uvideli tvoju spásu, ktorú si (mi) pripravil pred tvárou všetkých národov..." Evanjelista Lukáš dáva spomedzi zástupov vystúpiť staručkého Simeona práve vtedy, keď Ježiša priniesli do chrámu, aby ho predstavili Pánovi (pripomíname si to na Hromnice 2. februára). Tento maličký spev žalmu bol pohrebným spevom, ktorý bol vložený do úst Simeonovi. Je to zvláštne, ale tento spev sa dostal do modlitby kňazského a rehoľného breviára ako modlitba kompletória (posledná modlitba na záver dňa). Kardinál Gianfranco Ravasi tvrdí, že tento spev vôbec nie je melancholickým lúčením sa so svetom na súmraku života, ale slávnostným pozdravom na počiatku mesiášskeho svitania a jeho hlavnou postavou je práve Ježiš Kristus. V tomto je staručký Simeon príkladom pre každého kresťanského seniora: otvárať sa pre svoj nový počiatok s Ježišom Kristom.

Mons. Ján Duda, farár