ROZHREŠENIE V PRÍPADE HRIECHU POTRATU

13.11.2024

V Katolíckych novinách č. 38 som sa dočítala, že v súčasnosti má hriech potratu právo rozhrešovať každý kňaz, ktorý môže spovedať. A čo v minulosti? Ja som v nemocnici tajne podstúpila umelé prerušenie tehotenstva (v roku 1971) ako mladá, slobodná. Z veľkého strachu z rodičov a spoločenského výsmechu v tej dobre hlbokého socializmu. S boľavým srdcom a veľkými výčitkami svedomia som pristúpila k sviatosti zmierenia, úprimne a hlboko som oľutovala, čo som spravila. Dostala som rozhrešenie s následne uloženou prísnou pokutou. Ale teraz neviem, či aj v tej dobe mal kňaz kompetenciu ma rozhrešiť?

Eva, Bratislavský kraj

Potrat, presnejšie zabitie dieťaťa pod srdcom matky, je hriechom proti piatemu prikázaniu Desatora. Keďže sa vo svete koná veľmi veľa potratov, Rímskokatolícka cirkev prikladá pre katolíkov k tomuto hriechu aj automatický cirkevný trest exkomunikácie.

Oslobodenie človeka sa vykonáva tak, že kompetentný kňaz najprv oslobodí potrestanú osobu od trestu a potom udelí rozhrešenie od hriechov alebo, a to je druhá možnosť, robí to iba udelením rozhrešenia s úmyslom oslobodiť potrestanú osobu aj od trestu. Pápež František na Jubilejný rok božieho milosrdenstva umožnil odpustiť trest exkomunikácie za potrat všetkým kňazom a v roku 2016 túto možnosť predlžil na neurčito.

Generálna spoveď

Aj v roku 1971, kedy ste bola na potrate, tento trest už existoval a odpustenie bolo rezervované ordinárovi (CIC 1917, kán. 2350, § 1). Kňazi vedeli, čo to pre nich znamená. V súčasnosti sa odpúšťanie od tohto trestu musí vykonávať už podľa súčasnej platnej cirkevnej legislatívy.

Domnievam sa, že okrem neistoty ohľadom odpustenia trestu Váš problém spočíva vo výčitkách svedomia a tieto výčitky s rastúcim vekom azda rastú. Stáva sa, že s pribúdajúcimi rokmi ľudia viac riešia hriechy svojej mladosti. Možno je to aj Váš prípad.

Ak by to bolo tak, odporúčam, aby ste si vykonali generálnu svätú spoveď. Je to spoveď, v ktorej sa vyznáte už aj z odpustených hriechov. Spovedníka máte právo si slobodne vybrať. Tým nadobudnete morálnu istotu, že Vám Pán Boh prostredníctvom služby Cirkvi odpustil aj hriech i trest za potrat. Ak by aj následne výčitky svedomia pretrvávali, čo nemožno vylúčiť, riaďte sa duchovným vedením spovedníka, ktorý by mal trpezlivo riešiť Vaše chúlostivé svedomie.

Nadobudnutie pokoja

Významným prostriedkom na utíšenie chúlostivého svedomia môže byť modlitba k božiemu milosrdenstvu, kde budete prosiť Pána Boha o pokoj pre seba i pre svojich najbližších, vrátane všetkých detí, živých či zosnulých (aj tých, ktorí museli odísť prostredníctvom potratu). Všetci potrebujeme božie milosrdenstvo, ktoré neznamená, že niet hriechu, ale naopak, že hriech tu je a že božie milosrdenstvo je odpoveďou na našu úprimnú ľútosť. Božie odpustenie taktiež neznamená, že na hriechy mladosti zabudnete a že si na viac nespomeniete a tým nadobudnete pokoj. Pokoj, ktorý dáva Kristus, spočíva v istote, že nás má rád. Je to spočinutie v priateľstve s ním. Je to pokoj, ktorý pramení v istote, že kto s Kristom žije a umiera, s ním vstane aj z mŕtvych, ako pripomína apoštol svätý Pavol. Modlitba k Božiemu milosrdenstvu Vám bude takýto pokoj a takúto istotu vždy pripomínať a verím, že Vám Kristus takýto pokoj skutočne daruje.

Na otázku Katolíckych novín dal odpoveď Mons. Ján Duda. Táto odpoveď bola publikovaná v Katolíckych novinách č. 45 (10.11.2024)str. 20 v rubrike Listáreň.