Nedeľné zamyslenia na mesiac Júl 2025

30.06.2025

POKOJ TOMUTO DOMU

14. nedeľa v cezročnom období – 6.7.2025

Biblické súradnice: Iz 66,10-14; Žalm 66; Gal 6,14-18; Lk 10,1-12

Uvedenie do témy evanjelia: Pán Ježiš vysiela svojich 72 učeníkov a dáva im, ale aj nám, dôležité ponaučenia. Vyberám iba jedno z týchto ponaučení: "Keď vojdete do niektorého domu, najprv povedzte: Pokoj tomuto domu". Zdá sa, že vo svete i v našich domoch je veľmi málo pokoja. Vo svete je veľa vojen, zabíjania a násilia. V našich krásnych domoch a bytoch sa skrýva tiež veľa nepokoja: nechceme o tom hovoriť, lebo je nám to nepríjemné. Iba možno ticho trpíme. A tu Ježiš nás poúča a povzbudzuje k pozdravu: "Pokoj tomuto domu". Kedysi som poznal istého starého pána, ktorý rád rozprával a múdro rozprával. Raz hovoril o tom, ako šiel na návštevu k jednej rodine: "Zaklopal som, otvoril som dvere a pochválil som Boha..." Nepovedal, že pozdravil prítomných v izbe, ale že pochválil Boha". "Mier je pokojom poriadku", tvrdí sv. Augustín. "Kristov pokoj nie je len pokojom zbraní, ale pokojom v skúškach", uvádza Cantalamessa. "Je eschatologickým pokojom, naplnením, ktoré vyslovujeme slovami, ktoré dávame tým, ktorí nás predišli do večnosti a vyslovujeme ho slovami "Nech odpočíva v pokoji" (lat. Reqiescat in pace), "je naplnením víťazstva", ako povedal rímsky cisár Augustus. Ale cesty k naplneniu pokoja musíme nachádzať už tu na zemi.

Literatúra: Raniero Cantalamessa, Spev Ducha, Bratislava: Lux 2025.


KTO JE BLÍŽNY

15. nedeľa v cezročnom období – 13.7.2025

Biblické súradnice: Dt 30,10-14; Žalm 69; Kol 1,15-20; Lk 10,25-37.

Uvedenie do témy evanjelia: V evanjeliu dnešnej nedele Ježiš vysvetľuje kto to je môj blížny podobenstvom o milosrdnom samaritánovi, ktorý pomohol človeku, ktorého ozbíjali násilníci a zbojníci medzi Jeruzalemom a Jerichom. Samozrejme, odpoveď je v samotnom evanjeliu: "Ten, čo mu preukázal milosrdenstvo". Brian Klaas uvádza, že na Princetovskej univerzite požiadali študentov teológie, aby opísali svoje dôvody, prečo si chcú obliecť kňazské rúcho a, aby podstúpili malú skúšku správnosti. Skúška spočívala v tom, aby si pripravili krátku kázeň o milosrdnom samaritánovi, ktorú majú povedať na istom vzdialenejšom mieste. V tej skúške bolo trochu zlomyseľnosti, lebo im do cesty v úzkej uličke pripravili prekvapenie v podobe zbitého človeka, ktorého bohoslovci museli doslova prekročiť, aby mohli ísť ďalej. Tretine povedali, že môžu už ísť, ale majú ešte dostatok času, druhej tretine povedali, že musí ísť ihneď, aby tam prišli včas a poslednej tretine, že sa musia ponáhľať, aby prišli včas. A výsledok? Z tých prvých pomohlo zbitému človeku len 60%, z tých druhých len polovica a z tých posledných len 10%. Nijaké rozumové pochopenie ešte automaticky neznamená, že sa pretaví aj do našich skutkov.

Literatúra: Brian Klaas, Moc. Je pravda, že moc korumpuje? Bratislava: Ikar 2025.


ABY BOL ČLOVEK ČLOVEKOM

16. nedeľa v cezročnom období – 20.7.2025

Biblické súradnice: Gn 18,1-10; Žalm 15; Kol 1,24-28; Lk 10,38-42.

Uvedenie do témy evanjelia: Evanjelium dnešnej nedele je o Marte a Márii. Tá prvá sa starala o pohostenie, druhá sedela pri Ježišových nohách a počúvala Ježiša. Ježiš vyzdvihol postoj Márie: počúvať. Jezuita Jozef Porubčan sa pokúsil prerozprávať starobylé Desatoro novým spôsobom. Pri 9. a 10. prikázaní žiada, aby bol človek vnútorne pravdivý, aby bol človek človekom. Vyplýva to z rímskeho práva, že o vnútornom úmysle človeka nemožno súdiť a tvrdí, že toto je základom princípu "prezumpcie neviny" (domnievam sa, že to nie je celkom tak, že prezumpcia neviny vyplýva skôr zo zásady, že "radšej prepustím vinného človeka, než potrestám nevinného človeka"). Preto Porubčan sa prikláňa k tomu, aby bol človek aj vnútorne pravdivý, lebo iba vtedy je dobrým človekom. A vôbec, treba dávať prívlastok "dobrým" človekom? Nestačí povedať, aby bol "človek človekom?" Toto je však už otázka ľudskej náklonnosti k zlu a pretvárke. Ale to je viac otázka, či bez Božej milosti dokáže byť "človek človekom" a aby nebol "človek človeku vlkom". To, koľko zla napácha človek/ľudstvo na tomto svete, nám poskytuje primeranú odpoveď. Biblia ju má: "Mária si zvolila lepší podiel".

Literatúra: Jozef Porubčan, Desatoro. Objavujme prikázania po novom, Trnava: Dobrá kniha 2025.


ČO SI SI NAHONOBIL, ČIE BUDE?

17. nedeľa v cezročnom období – 27.7.2025

Biblické súradnice: Gn 18,20-32; Žalm 138; Kol 2,12-14; Lk 11,1-13.

Uvedenie do témy evanjelia: Evanjelium dnešnej nedele je Ježišovo podobenstvo "o boháčovi, ktorému pole prinieslo veľkú úrodu a staral sa, ako si uchová svoj majetok". Téma je teda jasná: majetok a ako s ním naložiť, aby bolo stále moje alebo aby som si ho najlepšie užil. Z jednej sekulárnej knihy, ktorú uvádzam v literatúre pod týmto textom, sa mi hodia tri zásady k výkladu evanjelia: (1) obchádzanie zákonov pri nadobúdaní majetku; (2) chamtivosť či nenásytnosť bohatých, ktorí si myslia, že "nikdy nemajú dostatok" majetku, resp. stále ho chcú mať viac a viac si užívať; (3) fikcia niektorých bohatých, že im majetok zabezpečuje, aby mali svoj život pod kontrolou. K prvému bodu: Podnikateľ Vanderbilt práve úspešne uzavrel sériu obchodných zmlúv na rozšírenie svojho železničného impéria, keď sa k nemu sklonil jeden z jeho právnych poradcov, aby mu povedal, že každá transakcia, ktorú uzavrel, porušuje zákon. "Môj Bože, John – povedal Vandelbilt – hádam si len nemyslíš, že môžeš spravovať železnicu v súlade so zákonmi štátu New York, či áno?" (s. 39). K druhému bodu: Bill Gates rad povedal: "Úspech je mizerný učiteľ: zvádza múdrych ľudí k presvedčeniu, že oni nemôžu prehrať" (s. 42). Alebo: Vonnegut informoval na jednej párty svojho priateľa Hellera, že ich hostiteľ zarobí viac peňazí za jeden deň ako Heller na svojej neskutočnej populárnej knihe, ktorú publikoval. Na to mu Heller odpovedal: "Áno, ale ja mám niečo, čo on nikdy mať nebude... dostatok". Nebezpečenstvo, ktoré číha na každého bohatého človeka je, že stratí úsudok: veď už máš dosť! (s. 47). K tretiemu bodu: najčastejším argumentom bohatých je, že peniaze im poskytujú možnosť "mať svoj život pod kontrolou" (s. 95). To azda najlepšie vykladá Ježišovo podobenstvo o boháčovi: padol do všetkých troch nebespečenstiev.

Literatúra: Morgan Housel, Psychológia peňazí. Nadčasové lekcie o bohatstve, chamtivosti a šťastí, Bratislava: Aurora 2022.