Nedeľné zamyslenia na mesiac Jún 2025

ABY VŠETCI BOLI JEDNO
7. veľkonočná nedeľa – 1. 6. 2025
Biblické súradnice: Sk 7,55-60. Žalm 97. Zjv 22,12-14. 16.17. 20. Jn 17,20-26.
Uvedenie do nedeľného evanjelia: Úryvok dnešného evanjelia je súčasťou Ježišovej modlitby. Ježiš v nej prosí o jednotu. Ale akú jednotu má Ježiš na mysli? "Aby svet uveril, aby svet spoznal, že si ma ty poslal" (Jn 17,21.23). To znamená, že ide o takú jednotu, ktorá nie je dielom tohto sveta a svet ju vlastnými silami nedokáže dosiahnuť. Zároveň ide o viditeľnú jednotu, lebo skrze ňu má svet uveriť a spoznať Boha. Joseph Ratzinger/Benedikt XVI., hovorí o troch prvkoch jednoty, ktorú vytvorila prvotná cirkev. Je to "postupnosť poslania v rade svedkov" (gr. diadoché), "kánon Svätého písma" a "pravidlo viery" (regula fidei) sformulované v krstných symbolov viery (=krátkych formulách viery vyznávanej pri krste).
Použitá literatúra: Joseph Ratzinger/Benedikt XVI., Ježiš Nazaretský, II. diel, Trnava 2011.
PRIJMITE DUCHA SVATÉHO
Nedeľa zoslania Ducha Svätého – 8. 6. 2025
Biblické súradnice: Sk 2,1-11. Žalm 104. 1Kor 12,3-7. 12-13. Jn 20,19-23
Uvedenie do nedeľného evanjelia: Kresťania prvého storočia čelili stále viac trom problémom: (1) postupne zomierali tí, ktorí boli očitými svedkami Ježiša Krista; (2) druhý Kristov príchod sa akosi nenastával; (3) ako môže prežiť na tejto zemi spoločenstvo kresťanov za takýchto okolností? Úryvok evanjelia dnešnej nedele je o tom, že Ježiš sa zjavuje apoštolom po svojom zmŕtvychvstaní a dáva im Ducha Svätého. Keď bol Ježiš na tejto zemi, on bol tým Utešiteľom, ktorý žil uprostred svojich učeníkov. Keď odišiel k Otcovi, zanechal im "iného Utešiteľa", Ducha Svätého. Je to "nová forma Božieho vtelenia", aj tak môžeme povedať. Boh neodišiel, ale ostáva uprostred nás a v nás. A preto aj my sme jeho svedkami (porov. Sk 1,8).
Použitá literatúra: Ascolta la parola [Počúvaj slovo], Padova 1991.
TROJICA
Nedeľa Najsvätejšej Trojice – 15. 6. 2025
Biblické súradnice: Prís 8,22-31. Žalm 8,4-5. 8-9. Rim 5,1-5. Jn 16,12-15
Uvedenie do nedeľného evanjelia: Svätý Augustín (354-430)bezmála celý svoj život pracoval na knihe "De Trinitate" [O Trojici] v pätnástich knihách, ktorej vydanie sa datuje do rokov 400 až 420 po Kristu. Je to jeho pokus nájsť "obraz trojjediného Boha v ľudskej mysli" (prof. Karfíková). V ôsmej knihe Augustín uzrel v láske prvý obraz Trojice: milujeme iba to, čo poznáme (nemôžeme milovať, o čom nevieme, že je). Boha, aj keď ešte na tejto zemi nepoznáme "z tváre do tváre" (1Kor 13,12), ale aby sme ho uvideli z tváre do tváre, musíme ho milovať už tu na tejto zemi. Na tejto zemi Boha poznávame vierou. Ježiš hovorí v dnešnom evanjeliu o "Duchu pravdy" (Jn 16,13). Pravdy viery nie sú fikciou, ale sú pravdou. Neveríme vo fikcie, my sme si Boha nevymysleli sami, ale sme v neho uverili skrze Ježiša Krista. A milujeme ho, lebo sme ho spoznali vierou.
Použitá literatúra: Aurelius Augustinus, O Trojici (ed. Karfíková), Praha 2024.
JEDLI A VŠETCI SA NASÝTILI
Kristovho tela a krvi – štvrtok 19. 6. 2025
Biblické súradnice: Gn 14,18-20. Žalm 110. 1Kor 11,23-26. Lk 9,11-17.
Uvedenie do nedeľného evanjelia: Evanjelista uvádza, že len mužov tam bolo 5 tisíc a ešte odrobín tam nazbierali 12 košov. Ak uvádza také podrobnosti, muselo ho to veľmi osloviť. Ježiš je nenahraditeľný, apoštoli by si bez neho nedali rady. Prvotná cirkev to interpretovala tak, že Krista nemožno nahradiť a zástupy je potrebné sýtiť ohlasovaním Božieho slova a Eucharistiou, lebo v prvom i druhom prípade je to sám Kristus, ktorý sa takto ľuďom podáva a sýti ich.
Použitá literatúra: Jerome Kodell, TheGospelAccording to Luke, Minnesota 1992.
NASLEDOVANIE KRISTA
12. nedeľa cez rok – 22. 6. 2025
Biblické súradnice: Zach 12,10-11; 13,1. Žalm 63. Gal 3,26-29. Lk 9,18-24.
Uvedenie do nedeľného evanjelia: "Kto chce ísť za mnou, nech zaprie sám seba, vezme svoj kríž a nasleduje ma" (Lk 9,23). Nie je to "program smrti", ale nie je to ani metafora. Je to skutočný zápas so sebaláskou, ktorá ide len za svojim ukájaním a napĺňaním vlastných záujmov. Zobrať na seba svoj nástroj na popravu, čiže kríž bez ospravedlňovania a obhajoby. Kríž je jedným z Ježišových paradoxov: nástoj popravy a smrti premenil na nástroj zjavenia slávy a života.
Použitá literatúra: Enzo Bianchi, Hlásej slovo, Kostelní Vydří 2012.
PETER - SKALA
Slávnosť sv. Petra a Pavla – nedeľa 29. 6. 2025
Biblické súradnice: Sk 12,1-11. Žalm 34. 2Tim 4,6-8. 17-18. Mt 16,13-19.
Uvedenie do nedeľného evanjelia: "Za koho ma pokladáte vy", pýta sa Ježiš svojich učeníkov. A Šimon Peter odpovedal: "Ty si Mesiáš, Syn živého Boha". Titul "Mesiáš" je hebrejské slovo, ktoré znamená "pomazaný", v gréčtine sa to nazýva "Kristus". V starozákonnej tradícií sa Mesiáš chápal ako "ten, ktorý vyslobodí Izrael od jeho nepriateľov a nastolí Božie kráľovstvo na tejto zemi". Lenže Peter korigoval toto chápanie keď dodal, že "Mesiáš je Synom živého Boha". Ježiš na to reagoval, že Peter to nemá sám od seba, ale že mu to zjavil Boh, že na Petrovi postaví svoju cirkev a že mu dá "moc zväzovať a rozväzovať". Nie je však úplne jasné, v čom spočíva táto moc.
Použitá literatúra: Daniel Harrington, ThegospelAccording to Matthew, Minnesota 1992.