Nedeľné zamyslenia na mesiac Október 2025

05.10.2025

PANE, DAJ NÁM VAČŠIU VIERU

27. nedeľa v cezročnom období – 5. 10. 2025

Biblické súradnice: Hab 1,2-3; 2,2-4. Ž 95. 2 Tim 1,6-8. 13-14.

Uvedenie do nedeľného evanjelia: "Apoštoli povedali Pánovi: Daj nám väčšiu vieru" (Lk 17,5). Viera je poznanie. Nie je to dokonalé poznanie, ale je to poznanie. Ak by to nebolo poznanie, netúžili by sme po nebi, po Bohu. Lebo sa nedá chcieť a túžiť po tom, čo nepoznáme (sv. Augustín). Môže to byť z ohlasovania (apoštol Pavol) alebo to môže byť z vlastnej skúsenosti (Peter Seewald). Viera je spôsob, v ktorom počujeme za slovami osobu, za hudbou vidíme hudobníka (Marek Vácha). Vidíme krásu a za ňou vidíme umelca, ktorý túto krásu vytvoril. Viera je aj záväzok. Ak uveríš Bohu, už si morálne povinný ho nasledovať, budovať s ním vzťah. Je to niečo ako manželský zväzok. Viera ťa už zaväzuje.

VĎAČNOSŤ – KDE SI?

28. nedeľa v cezročnom období –12. 10. 2025

Biblické súradnice: 2 Kr 5,14-17; Ž 98; 2 Tim 2,8-13; Lk 17,11-19.

Uvedenie do nedeľného evanjelia: Ježiš uzdravil desať malomocných, ale iba jeden sa vrátil, aby sa mu poďakoval. Vďačnosť nie silnou stránkou človeka. Podľa podobenstva je to desať ku jednej. Kresťania by mali byť príkladom vďačnosti. Ježiš nás vykúpil, keď sme boli hriešnikmi. Vieme mu byť za to vďační? Spôsob našej vďačnosti je to, že velebíme/chválime Boha. Uzdravený ďakoval Ježišovi tým, že "veľkým hlasom velebil Boha". To znamená, že neďakujeme iba človeku, ktorý nám pomohol, ale ďakujeme aj Bohu, že nám poslal do cesty takého človeka, ktorý nám pomohol. Kresťania by mali byť príkladom správne vyjadrenej vďačnosti. Ďakujeme velebením Bohu a slovom ďakujem človeku.

BIBLICKÝ SUDCA

29. nedeľa v cezročnom období – 19. 10. 2025

Biblické súradnice: Ex 17,8-13; Ž 121; 2 Tim 3,14-4,2; Lk 18,1-8.

Uvedenie do nedeľného evanjelia: Biblický sudca bol "muž, ktorý sa Boha nebál a ľudí nehanbil". Keď sa ani Boha nebál, nebál sa ani ľudí. A ak sa ľudí nehanbil, pravdepodobne sa nehanbil ani pred Bohom. To sú skutočne cynické vlastnosti. Zrejme sudca trestal cynicky a bez zľutovania. Ale je tu niečo, čoho sa obával: je to urážka. Zakladateľ modernej politickej vedy Talian Nicola Macchiavelli vo svojom diele Vladár (Ilprincipe) povedal: "Veľmi sa mýli ten (vladár), ktorý si myslí, že pre terajšie dobrodenia, ľud zabudne na bývalé urážky". Zoberme si z toho ponaučenie: vyhýbajme sa osobným urážkam, neurážajme iných ľudí. Vedzme, že urážky sa odpúšťajú veľmi ťažko. Nerobme si z ľudí okolo seba nepriateľov tým, že ich budeme ponižovať a urážať. Všetci máme svoju dôstojnosť, na ktorú si siahnuť nedáme.

MODLITBA FARIZEJA A MÝTNIKA

30. nedeľa v cezročnom období – 26.10.2025

Biblické súradnice: Sir 35,15-17. 20-21; Ž 34; 2 Tim4,6-8. 16-18; Lk 18,9-14.

Uvedenie do nedeľného evanjelia: Keď pristupujeme k sviatosti zmierenia, najprv si potrebujeme vykonať spytovanie svedomia, skrátka ak chceme pozdvihnúť "oči k Bohu", najprv sa potrebujeme pozrieť do seba, do svojho vnútra, aby sme videli, čo tam nájdeme. Až potom sa dostaneme do toho správneho postoja pred Bohom: ak zistíme v sebe samom, že sme hriešnikmi, možno sa budeme aj my biť v prsia o volať k Bohu: "Pane, zmiluj sa nado mnou, alebo som človek hriešny" a ani sa neodvážime "zdvihnúť zrak" k Bohu, ale budeme sa modliť ako mýtnik. Farizej sa modlil úplne inak: nevstúpil do seba, videl iba svoje dobré skutky, ktoré vykonal navonok, necítil sa pozrieť do seba, do svojho vnútra, necítil potrebu si spytovať svedomie, kde by bol spoznal, aký v skutočnosti je. A tak sa považoval za dokonalého aj pred Bohom. A Boh rozhodol: ospravedlnený a vypočutý odišiel domov mýtnik a farizejovi odpustené nebolo. Ktovie, či vo svojej nadutosti vôbec zbadal, ako obstál pred Bohom.


foto: : Časť bočného oltára so sochárskym námetom Panny Márie Ružencovejv kostole sv. Ladislava v Dlhej nad Oravou.